Ackas finurliga funderingar

Direktlänk till inlägg 7 juni 2009

Recept tack!

Av Annika - 7 juni 2009 12:42

Klipper gräs, beundrar syrener och funderar på vad man skall göra med rabarberna....


Idéer??

Någon??


Alla förslag emottages tacksamt.


Noggranna recept tack.

Lätt imbecill när det gäller mat och bak. :-)

 
 
Stort och smått

Stort och smått

7 juni 2009 14:05

Mina barn vill att vi ska skaffa rabarber för dem kan man doppa i socker och sen slicka av.
Jag vet inte, jag...

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Catherine

Catherine

7 juni 2009 19:19

Rabarber kan man med fördel låta passera genom en huslig mor eller svärmor. På så vis förädlas rabarbern till paj, kräm eller annan önskad smaskighet :)

http://blog.kulturboa.se

 
widde

widde

7 juni 2009 21:19

Mums, rabarberkräm gillar då jag, och det är gjort i ett nafs...fast kanske du inte är så förtjust i det, nå du BAD om recept..så här får du, fast på en höft*man kan inte få allt
Skölj rabarberna, skär bort det vita längst ner och en bit högst upp
Skär 2 cm bitar
Sätt dem i en kastrull och häll vatten i kastrullen så rabarberna täcks
Häll i strösocker, snåla icket..men låt detta koka upp och vispa i grytan till det inte är några bitar kvar..
Smaka av, det ska vara sött men kittla längt bak i munnen..
Ta potatismjöl sätt i ett glas, halvfullt, och fyll på med vatten och rör om med en sked så potatismjölet går att hälla i grytan..
Vispa samman potatismjöls vattnet med de kokta rabarberna tills det blir en kräm-konstistens och dra av kastrullen från spisen...låt svalna

Njut sedan rabarberkrämen både varm och kall, med kall mjölk!!

Inget bakverk dock..men likväl en god kräm!!

http://widde.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

7 juni 2009 21:21

Kräm...vad är godare än nykokt rabarberkräm med kall mjölk

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Tesstamente

Tesstamente

7 juni 2009 21:55

Rabarberpaj såklart!

Man köper ett färdigt pajskal (eller så kan man skrapa ur en Findus köttfärspaj), vik ihop rabarberna däri (har man en kniv så funkar det säkert att skära dem i mindre bitar), sockra och grädda tills rabarbern är mjuk.

Till sist, släng i soptunnan, för jag är en usel kock och du ska inte lyssna på mina mattips!

http://tesstamente.blogg.se

 
Siw

Siw

7 juni 2009 22:04

100g smör
2 dl socker stö
2 dl mjöl
1 tsk vanilinsocker
Lägg allt i en påse och knåda ihop till en smulig deg.
Rabarberna har du redan skurit i bitar och lagt i en ungsfastform med lite kanel på, så är det bara att smula över degen. Om du gör en stor form så måste du göra dubbel sats smuldeg. Det blir MUMMA!

http://:yllegarnets.blogg.se

 
Viveca

Viveca

8 juni 2009 04:12

Åh1 Jag saknar mina rabarber(rabarbrar?:))
Rabarberpaj är ju alltid gott, byt ut mjölet mot lite (=0,5dl) havregryn, mums. Om du har kvar mycket rabarber i slutet av sommaren och de blir lite kraftiga och träiga, så gör rabarbermarmelad. Det är ganska lätt och väääldigt gott. Är på jobbet nu, men återkommer med recept, med exakta mått;) Jag flyttade ifrån mina älskade rabarber/brar och planterade en dag nya och väntade på att de skulle växa sig stora, starka och sura... M klippte gräset... I say no more...

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
nilla

nilla

8 juni 2009 20:46

Choppa rabarberna i små bitar, på med socker och potatismjöl. Sen smuldeg på det. (Orkar inte skriva receptet men det finns i varenda kokbok (tror jag)). Vaniljsås till.
Mmmmmmmmmmmmmm...

http://nillalivet.blogspot.com

 
Viveca

Viveca

8 juni 2009 21:53

Rabarbermarmelad med vanilj
ca 1,5L
1kg rabarber
1kg strösocker
2-3 vaniljstänger

xPutsa och skär rabarbern i mindre bitar, Snitta vaniljstängerna och ta försiktigt ut fröna med en liten sked.
xLägg alla ingredienserna i en kastrull, koka på svag värme under lock. Ta av locket när vätskan kokat ur rabarbern, efter ca 20-30 min. Koka ytterligare 40-60min till marmeladkonsistens. Passa nog och rör om ibland.
xHäll upp marmeladen på väl rengjorda heta burkar och förslut genast.
Jättegott! Lycka Till!

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annika

9 juni 2009 08:26

Till alla
*läser och NJUTER*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 18 september 2011 13:32


Nämen va f-n. Är jag inte helt sjukt jä-la tråkig som har slutat blogga??? Fast om man läser de två raderna jag åstadkommit ovan och betänker att jag lyckats få in inte mindre än två svordomar så skall man kanske vara glad att jag inte skriver så...

Av Annika - 28 oktober 2010 09:14


Det var en gång en vacker höstlördag. (Läs blåsig som 17.)   Fotbollsmatch stod det på dagens schema, inte för undertecknad men match skulle det iaf bli. Glad i hågen parkerade jag bilen på en utmärkt plats. Det visade sig senare att den inte...

Av Annika - 7 oktober 2010 09:03


Jag säger bara jippie.   Eller lite större bokstäver kan vara på sin plats.     Jippie!!!     Jag har budat in ett virkat överkast på Tradera. Inga problem, det dök upp med Schenkers hjälp och det var fint. Då kan man ana att alla...

Av Annika - 6 oktober 2010 19:19


Att jag inte hänger med i motionsspåret är ingen nyhet. Möjligen första femtio metrarna...men absolut inte längre. ...och definitivt inte utan syrgas.   Men igår hände en sak som jag inte heller hängde med på. Knepigt och fullständigt förvi...

Av Annika - 27 september 2010 10:03

För övrigt tycker jag om hösten. Eller jag dristar mig till att utöka ovanstående mening med två ord till.   För övrigt tycker jag om hösten väldigt mycket.   (Ett ord fick tom bli lite större...bara en sån sak.) ;-)          ...

Presentation


God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I´m so far behind that I will never die.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards